Hoe blijf je warm als je thuis werkt zonder de

Hoe blijf je warm als je thuis werkt (zonder de verwarming aan te zetten)?

Een deken en een hond helpen. eva_blanco/Shutterstock

Als u altijd of gedeeltelijk vanuit huis werkt, is de kans groot dat uw werkruimte thuis kouder wordt naarmate de winter aanbreekt. Maar nu de verwarming zo duur is, is het niet echt een betaalbare optie om hem de hele dag aan te hebben. Dus wat kunnen we doen om warm te blijven?

In evolutionaire termen zijn wij tropische dieren: naakt en in rust zijn wij het meest comfortabel in lucht van ongeveer 28°C, met een gemiddelde oppervlaktetemperatuur van de huid van 33°C. Maar om te overleven en normaal te functioneren, moeten we ook onze diepe lichaamstemperatuur (kerntemperatuur) in de buurt van 37°C houden. Om dit te doen (thermoregulatie) moet ons lichaam zijn temperatuur “voelen” – we hebben sensoren net onder het huidoppervlak
en ook in diepere weefsels zoals de hersenen – en vervolgens onze warmteproductie, -aanwas en -afgifte dienovereenkomstig aanpast.

In een koude kamer worden de koude receptoren van de huid als eerste geprikkeld, waardoor de bloedvaten van de huid vernauwen en het warme bloed naar de isolerende vetlaag onder de huid wordt geleid. Omdat handen en voeten doorbloeding nodig hebben om warm en functioneel te blijven en weinig vet hebben, koelen ze snel af. Dus, in een koude kamer zijn de eerste delen van ons die de kou voelen de extremiteiten: onze vingers en tenen.

Als de koeling aanhoudt, kunnen de oppervlakkige zenuwen, spieren en gewrichten (vooral van de armen) aangetast worden, wat betekent dat de beweeglijkheid, bewegingssnelheid en tastgevoel eronder lijden. Dit kan taken als typen en sms’en moeilijker en langzamer maken en de kans op fouten vergroten. De werkefficiëntie kan verder worden aangetast door de afleiding van het koude gevoel.

De oplossingen

Onze eerste taak is om onze ledematen warm te houden door de bloedtoevoer ernaartoe op peil te houden, en de beste manier om dit te doen is door onze kerntemperatuur op peil te houden (of te verhogen).

Het is niet nodig om een heel huis of kamer te verwarmen. Het is veel beter om jezelf te verwarmen, en dat begint met het dragen van de juiste kleding.

Kleding zoals wollen truien en leggings houden miljoenen kleine luchtzakjes vast die voor isolatie zorgen. Thermokleding is geweldig, maar meerdere lagen gewone kleding kunnen net zo goed werken. Bij het zitten kan een deken of dekbed over de benen en het middel helpen. Leg er een kruik onder, of gebruik eventueel een draagbare elektrische deken. Denk eraan, de mens verwarmen en niet het huis is veel goedkoper.

Man in bed met dekbed op hoofd met kat.

Bed hoeft niet de enige gezellige plek te zijn.
boytsov/Shutterstock

Lees meer:
Energierekeningen: hoeveel geld bespaart het lager zetten van de thermostaat eigenlijk?

Omdat de temperatuur van de handen en voeten de algemene perceptie van thermisch ongemak domineert, is het belangrijk om de aandacht op deze gebieden te richten. Denk aan isolerende sokken, pantoffels en vingerloze handschoenen. Uw handen in uw oksels leggen als u niet typt, kan ook helpen. Als u het onderste uit de kan wilt halen, zijn verwarmde handschoenen en pantoffels ook een optie.

Zoals bergbeklimmers zeggen: “als je warme handen wilt, draag dan een hoed”. De bloedvaten van de hoofdhuid vernauwen zich niet zo sterk in de kou, wat betekent dat warmte verloren kan gaan via het hoofd. Het is dus de moeite waard om een muts op uw bureau beschikbaar te hebben. Warmte kan ook verloren gaan doordat het onder kleding vandaan komt en bij de nek ontsnapt. Het dragen van een sjaal, buff of polo helpt dus ook.

U kunt ook proberen te sporten. Ongeveer driekwart van de energie die bij beweging wordt gebruikt, komt vrij als warmte, dus alleen al het op- en afstappen van de onderste trede van een trap kan 100 watt warmte genereren en uw lichaamstemperatuur in een paar minuten doen stijgen. Af en toe een korte periode van beweging kan een groot verschil maken voor uw thermisch comfort en is ook goed voor uw algemene gezondheid.

Andere tips

Gehydrateerd blijven is belangrijk voor de doorbloeding van de ledematen. U hoeft niet veel te drinken, maar drink als u dorst heeft. Warme dranken zijn zeker geruststellend en geven u een “warmer” gevoel, maar hebben in feite niet veel of niet lang effect op uw kerntemperatuur.

Je moet voldoende calorieën eten om warmte te verbranden. De meesten van ons eten echter meer dan genoeg, en “extra” is over het algemeen niet nodig, tenzij je ziek of ondervoed bent om andere redenen.

Onze koudereceptoren zijn zeer gevoelig voor veranderingen in temperatuur, dus tocht kan ons een onevenredig koud gevoel geven – en bovendien energie verspillen en geld kosten. Gebruik tochtstrips bij deuren. Zorg ervoor dat warmteverlies rond en door ramen tot een minimum wordt beperkt. Zorg ervoor dat de zolder goed geïsoleerd is. En omdat koude voeten thermisch ongemak veroorzaken, helpt het om ze uit de tocht te houden.

Stress kan ook de bloedtoevoer naar de huid verminderen, waardoor u het kouder krijgt, dus probeer stress te vermijden als u thuis werkt (als dat kan). Of sla twee vliegen in één klap: als u voelt dat u gestrest raakt, stap dan weg van uw bureau en doe een paar minuten lichaamsbeweging. U kunt zelfs uw muts, sjaal en jas aandoen en een stevige wandeling om de hoek maken.

Je kunt de temperatuur van je vingers controleren door je lippen aan te raken, als je vingers warm aanvoelen op je lippen krijgen ze wat doorbloeding, als ze koud aanvoelen moet je iets doen om ze op te warmen.

Als u uw verwarming gebruikt, verwarm dan zo mogelijk de kamer waarin u zich bevindt in plaats van het hele huis. Door de thermostaat slechts 1°C lager te zetten, van 20 naar 19°C, kunt u 10% per jaar aan energiekosten besparen, en er zijn nog meer besparingen mogelijk door de temperatuur te verlagen tot het aanbevolen minimumniveau van 18°C.

Het gesprek

Mike Tipton ontvangt financiering van diverse onderzoeksfinanciers, niets dat specifiek verband houdt met dit artikel.

Hugh Montgomery werkt aan klimaatverandering aan de UCL en (onbezoldigd) voor UCLPartners (NHS). Hij is medeoprichter van de UK Climate and Health Council (vrijwillige actiegroep). Hij werkt samen met ontvangers van onderzoekssubsidies met betrekking tot de gezondheidseffecten van klimaatverandering, waaronder de (door de Wellcome Trust gefinancierde) Lancet Countdown on Health and Climate Change,