Koudwaterzwemmen wat u kunt doen om te acclimatiseren aan de

Koudwaterzwemmen: wat u kunt doen om te acclimatiseren aan de temperatuur

Met de groei van het buitenzwemmen tijdens de pandemie, en met de toename van het aantal mensen dat het deze winter uitprobeert, is er veel discussie over de vraag of het lichaam went aan koude temperaturen als je vaak zwemt.

Het korte antwoord is “het kan”. Maar het ligt iets gecompliceerder dan dat. Je lichaam kan acclimatiseren aan koude als je herhaaldelijk buiten zwemt, maar of dit een goede zaak is hangt af van wat er gebeurt met de negatieve reacties van het lichaam.

Wat gebeurt er met je lichaam?

Er zijn drie potentieel gevaarlijke fysiologische reacties als je in koud water gaat. De eerste is de koudeschokreactie (CSR), dit is het oncontroleerbare hijgen, ademen en verhogen van de hartslag die ongeveer 90 seconden optreden wanneer je voor het eerst in het water gaat. De tweede is de afkoeling van de zenuwen en spieren dicht bij het lichaamsoppervlak, vooral in de armen en benen, die, wanneer ze voldoende afgekoeld zijn, je onbekwaam maken en je doen stoppen met sporten. De derde is onderkoeling wanneer de diepe lichaamstemperatuur tot onder 35°C daalt, wat bij een volwassene in koud water normaal gesproken minstens 30 minuten duurt.

Elk van deze reacties varieert in de mate waarin het “acclimatiseert” bij herhaalde blootstelling aan koud water. Maar slechts zes dompelingen van drie minuten in koud water kunnen de reactie op een koude schok met 50% verminderen. Deze vermindering van de reactie op een herhaalde constante stimulus wordt “gewenning” genoemd.

Zowel kinderen als volwassenen kunnen gewend raken aan de MVO en deze gewenning kan zeven maanden na vaststelling nog steeds afnemen. Gewenning zorgt ervoor dat zwemmers zich meer op hun gemak voelen om in koud water te stappen, zodat het gemakkelijker wordt om de sprong te wagen.

Hoe overleef je koud water?

Als je één kant van het lichaam herhaaldelijk onderdompelt in koud water, blijft de gewenning die je ontwikkelt bestaan als de andere kant van het lichaam in koud water wordt ondergedompeld. Dit vertelt ons dat deze gewenning ergens meer centraal in het lichaam plaatsvindt dan bij de huidkoude-receptoren. Zelfs het nemen van koude douches kan mensen helpen te wennen aan koud water, maar douches zijn niet zo effectief omdat ze de huid niet zo veel of zo snel afkoelen.

Lees meer:
Zwemmen geeft je hersenen een boost – maar wetenschappers weten nog niet waarom het beter is dan andere aerobe activiteiten

Interessant is dat het vermogen om de CSR te onderdrukken en je adem in te houden bij een eerste onderdompeling kan worden verbeterd zonder in koud water te gaan.

Als het lichaam niet gewend raakt aan de kille temperaturen kunnen verdrinking en hartproblemen optreden bij de eerste onderdompeling. De gewenning van de CSR is dus belangrijk als men in koud water wil zwemmen. Het is het beste om een paar minuten stil te blijven liggen als je voor het eerst in koud water gaat om het risico te verkleinen dat je water in de longen krijgt.

Regelmatig zwemmen in koud water kan het lichaam helpen wennen aan de temperatuur van de zee.
Peter Turner Fotografie/Shutterstock

Zelfs mensen die regelmatig in koud water zwemmen, lopen het risico om lichamelijk arbeidsongeschikt te raken als ze te lang blijven zwemmen. Dit probleem kan al optreden na 10 minuten zwemmen in zeer koud water en omdat mensen die regelmatig buiten zwemmen zich comfortabeler voelen in koud water, kan het onvermogen een beetje als een verrassing komen. De enige nuttige verdediging tegen deze reactie is meer isolatie (lichaamsvet of natpak).

Minder rillen

Mensen kunnen minder rillen bij herhaalde dompelingen in koud water. Zwemmers kunnen zich daardoor comfortabeler voelen in koud water, maar koelen ook sneller af. Een van de eerste studies die dit aantoonden werd uitgevoerd door de fysioloog Griff Pugh (de wetenschapper die ook Hilary en Tenzing hielp de top van de Everest te bereiken), en Otto Edholm.

Zij bestudeerden de beste open water zwemmer van zijn tijd (jaren ’50), Jason Zirganos, en toonden onderkoelde aanpassing aan toen hij stilzat in koud water. Tijdens het zwemmen bleef Zirganos warm door de warmte die hij produceerde door te zwemmen, en het feit dat hij een aanzienlijke hoeveelheid lichaamsvet had. Helaas had zijn acclimatisatie ook zijn vermogen om kou te voelen verminderd. Dit leidde in 1954 tot zijn dood toen hij probeerde de Ierse zee over te zwemmen; hij stierf aan onderkoeling terwijl hij het nooit koud had gehad.

Tenslotte geloven sommigen dat degenen die aan koude zijn geacclimatiseerd meer “bruin vet” ontwikkelen, een speciaal soort lichaamsvet dat warmte kan produceren. Maar de kleine hoeveelheid bruin vet kan waarschijnlijk niet opwegen tegen de vermindering van de warmteproduktie als gevolg van de gewenning aan rillen.

Dus, ja, je lichaam kan wennen aan kou als je regelmatig in koud water zwemt. Een vermindering van de koudeschokreactie en de bijbehorende risico’s is een goede zaak. Belangrijk is echter dat je nog steeds in korte tijd fysiek arbeidsongeschikt kunt raken in koud water. Ten slotte, als u eenmaal bent aangepast, hoeft dat niet te betekenen dat u het koud hebt, hoe comfortabel u zich ook voelt.

Het Gesprek

Mike Tipton is lid van de Raad van de Royal National Lifeboat Institution en een Trustee van Surf Lifesaving GB.

Heather Massey is beschermvrouwe van Swim the Wight CIC.