Maan crashende raket zal nieuwe krater creeren hier is

Maan: crashende raket zal nieuwe krater creëren – hier is waar we ons zorgen over moeten maken

Een frame uit Een reis naar de maan. wikipedia

Het gebeurt niet vaak dat de plotselinge verschijning van een nieuwe inslagkrater op de maan kan worden voorspeld, maar het gaat gebeuren op 4 maart, wanneer een vervallen SpaceX Falcon 9-raket erin zal crashen.

De raket lanceerde in 2015 en vervoerde Nasa’s Deep Space Climate Observatory (DSCOVR) sonde naar een positie op 1,5 miljoen kilometer van de aarde, met het gezicht naar de zon. Maar de uitgeputte bovenste trap van de raket had onvoldoende snelheid om te ontsnappen in een onafhankelijke baan rond de zon, en werd verlaten zonder een optie om terug te sturen in de atmosfeer van de aarde. Dat zou de normale gang van zaken zijn, waarbij de trappen bij de terugkeer in de dampkring kunnen opbranden en zo de door gevaarlijke rommel veroorzaakte rommel in de buurt van de aarde kunnen verminderen.

Time lapse film gemaakt van 5 uur aan beelden, opgenomen door DSCOVR.

Sinds februari 2015 bevindt de 14 meter lange, vervallen bovenste trap, met een massa van bijna vier ton, zich dus in een wijde baan om de aarde. Zijn precieze bewegingen waren moeilijk te voorspellen, omdat ze werden beïnvloed door de zwaartekracht van de maan en de zon, alsook door die van de aarde.

Maar we kunnen nu zeggen dat hij op 4 maart de Maan zal raken met een snelheid van ongeveer 2,6 kilometer per seconde. Dit zal een krater maken met een diameter van ongeveer 19 meter – een vooruitzicht dat in kringen van de sociale media tot verontwaardiging heeft geleid van mensen die ontzet zijn dat menselijke nalatigheid de maan op deze manier zal verminken.

Misplaatste bezorgdheid

Het is echter zeker milieuvriendelijker voor een dode raket om op de Maan te belanden dan om door de bovenste atmosfeer van de Aarde verspreid te worden in de vorm van metaaloxidedeeltjes, wat gebeurt tijdens een herintrede verbranding. De Maan heeft ook geen atmosfeer om haar te beschermen tegen ruimtepuin, dus stapelt zij voortdurend natuurlijk voorkomende inslagkraters op.

Maan crashende raket zal nieuwe krater creeren hier is.0&q=45&auto=format&w=754&fit=clip

Een 19 meter grote maankrater gemaakt door een natuurlijke inslag op 17 maart 2013.
NASA/Goddard Space Flight Center/Arizona State University

De Lunar Reconnaissance Orbiter heeft al een 19 meter grote krater in beeld gebracht die werd gevormd toen een brok asteroïdegesteente van een halve ton, die ongeveer tien keer sneller reisde dan de Falcon 9, in maart 2013 op het oppervlak insloeg. In de afgelopen tien jaar zijn honderden kleinere inslagen, door brokken rots die niet meer dan een halve kilo wegen, waargenomen door het maaninslagmonitoringsproject van de Nasa.

De komende inslag zal aan de andere kant van de maan zijn, dus we zullen het niet kunnen zien gebeuren. Maar ruimtevaartuigen in een baan om de maan zullen de inslagkrater naderhand in beeld kunnen brengen. Zullen we iets nieuws leren? Er zijn al eerder moedwillige crashes op de maan geweest, dus we weten wat we kunnen verwachten.

Bijvoorbeeld, de aanzienlijk grotere bovenste trappen van raketten die gebruikt werden in de Apollo-landingsmissies werden neergestort zodat de trillingen die gedetecteerd werden door seismometers die op het oppervlak geïnstalleerd waren gebruikt konden worden om het maaninterieur te onderzoeken. De Apollo seismometers werden lang geleden uitgezet, en het is niet duidelijk of de seismometer op China’s Chang’e 4 verre maanlander deze keer bruikbare gegevens zal kunnen verschaffen.

30 meter brede krater op de Maan van de Apollo 13 Saturnus IVB bovenste trap.
NASA/GSFC/Arizona State University

Een precies gerichte, opzettelijke crash werd ook bereikt in 2009 toen Nasa’s LCROSS missie een projectiel in een permanent beschaduwde polaire krater stuurde – waardoor een kleinere krater op de ijzige vloer ontstond en een pluim omhoog werd gegooid die de gehoopte waterdamp bleek te bevatten.

Biologische besmetting

Dus het maakt me niet uit dat er nog een krater op de maan wordt gemaakt. Er zijn al zo’n half miljard kraters met een diameter van tien meter of meer. Waar we ons wel zorgen over moeten maken is dat de Maan vervuild raakt met levende microben, of moleculen die in de toekomst aangezien zouden kunnen worden als bewijs van vroeger leven op de Maan.

De meeste landen hebben zich aangesloten bij protocollen ter bescherming van de planeet die het risico van biologische besmetting van de aarde naar een ander hemellichaam (en ook van een ander hemellichaam terug naar de aarde) zo klein mogelijk moeten houden. De protocollen zijn er om zowel ethische als wetenschappelijke redenen. Het ethische argument is dat het niet juist zou zijn een eventueel ecosysteem op een ander lichaam in gevaar te brengen door de introductie van organismen van de aarde die daar zouden kunnen gedijen. Het wetenschappelijke argument is dat we de natuurlijke omstandigheden op elk ander lichaam willen bestuderen en begrijpen, en dat we dus niet het risico mogen lopen deze in gevaar te brengen of te vernietigen door een overhaaste besmetting.

De grootste recente schending van de COSPAR-protocollen was in 2019, toen de particulier gefinancierde Israëlische maanlander Beresheet op de maan neerstortte, met DNA-monsters en duizenden tardigrades aan boord. Dat zijn organismen van een halve millimeter lang die het vacuüm van de ruimte kunnen verdragen, maar er niet actief in zijn. Deze organismen, en vermoedelijk ook de microben die in hun ingewanden leefden, liggen nu verspreid over de rampplek van de Beresheet.

Hoogstwaarschijnlijk zal geen van deze in een nis terechtkomen waar genoeg water is om te herleven en actief te worden, maar dat is geen risico dat we moeten nemen. De DSCOVR Falcon 9 was niet steriel bij de lancering, maar er zat ook geen biologische lading in. Het is ook al zeven jaar in de ruimte, dus het risico van biocontaminatie is nu wel heel klein – maar hoe meer dingen we naar de maan sturen, hoe voorzichtiger we moeten zijn en hoe moeilijker het zal zijn om eventuele regels te handhaven.

Veeg links-rechts om voor en na beelden van natuurlijke maankrater te zien

David Rothery is hoogleraar planetaire geowetenschappen aan de Open Universiteit. Hij is mede-leider van de Mercury Surface and Composition Working Group van de European Space Agency's, en mede-onderzoeker aan MIXS (Mercury Imaging X-ray Spectrometer) die nu op weg is naar Mercurius aan boord van de Mercury orbiter BepiColombo van de European Space Agency's. Hij heeft financiering ontvangen van de UK Space Agency en de Science & Technology Facilities Council voor werkzaamheden in verband met Mercurius en BepiColombo, en van de Europese Commissie in het kader van haar Horizon 2020-programma voor werkzaamheden op het gebied van planetaire geologische kartering (776276 Planmap). Hij is auteur van Planet Mercury – from Pale Pink Dot to Dynamic World (Springer, 2015), Moons: A Very Short Introduction (Oxford University Press, 2015) en Planets: A Very Short Introduction (Oxford University Press, 2010). Hij is Educator op de Open University's free learning Badged Open Course (BOC) on Moons en de equivalente FutureLearn Moons MOOC, en voorzitter van de Open University's level 2 course on Planetary Science and the Search for Life.