Twee glazen wijn voegen misschien wel meer suiker toe aan

Twee glazen wijn voegen misschien wel meer suiker toe aan je dieet dan het eten van een donut

Flamingo beelden/Shutterstock

Frisdranken zijn de afgelopen jaren het middelpunt geweest van de pogingen van de Britse regering om de suikerinname van mensen te beteugelen, maar dezelfde aanpak is nog niet toegepast op het suikergehalte in alcoholische dranken.

De regering voerde in 2018 “suikerbelastingen” in op frisdranken, wat betekent dat fabrikanten een heffing van maximaal 24p per liter drank moeten betalen als deze acht gram suiker per 100 milliliter bevat. Dit werd gedaan in een poging om de suikerinname van het publiek te verminderen in het licht van de toename van obesitas bij kinderen.

Maar in een nieuw rapport van Alcohol Health Alliance UK wordt gesuggereerd dat slechts twee glazen wijn genoeg suiker bevatten om aan de maximaal aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te voldoen – zelfs meer dan een geglazuurde donut.

Uit het rapport bleek dat sommige flessen wijn maar liefst 59 gram suiker per fles bevatten. Een standaardfles wijn bevat 750 milliliter, wat overeenkomt met drie grote glazen wijn. Dit betekent dat in sommige gevallen één groot glas wijn iets minder dan 20 gram suiker kan bevatten, bijna twee keer het suikergehalte van die geglazuurde donut. Dus, als het gaat om alcoholische dranken, hoeveel suiker bevatten ze dan?

De consumptie van met suiker gezoete dranken is in verband gebracht met een verhoogd risico op gewichtstoename en zwaarlijvigheid, en daarmee samenhangende aandoeningen zoals diabetes type 2. Het meeste onderzoek naar suikerhoudende dranken is gericht op frisdranken, zoals cola. Alcohol, of ethanol om het de eigenlijke naam te geven, is zelf ook calorierijk.

Alcohol is na vetten het calorierijkst per gram. Bovenop dit potentieel aanzienlijke caloriegehalte komt nog de suiker die in veel alcoholische dranken zit. Dit omvat de niet-gegiste zetmelen en suikers in bieren en wijnen, of suikers die aan sommige dranken worden toegevoegd, zoals cocktails of mixdranken om smaak toe te voegen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat alcoholconsumptie in verband wordt gebracht met gewichtstoename.

Suikergehalte in cocktails

Uit enquêtes is gebleken dat alcoholische dranken in het VK goed zijn voor 10% van de dagelijkse inname van toegevoegde suiker in de leeftijdsgroep van 29 tot 64 jaar, en voor 6% in de leeftijdsgroep van 65 jaar en ouder. Dit verschil kan worden verklaard door de alcoholische dranken die door deze verschillende leeftijdsgroepen worden gekozen.

Vier verschillende cocktails van verschillende kleuren.

Cocktails hebben een hoog suikergehalte.
Cabeca de Marmore/Shutterstock

Bovenaan de lijst van suikerrijke dranken staat waarschijnlijk het recente fenomeen van voorgemaakte cocktails in een blikje, waarvan sommige maar liefst 49 gram suiker per portie bevatten. Andere meer traditionele cocktails doen het ook slecht wanneer ze op suikergehalte worden onderzocht, een zomer fruit cup cocktail, bijvoorbeeld, kan meer dan 25 gram suiker per portie bevatten. Dit cijfer kan thuis hoger liggen, afhankelijk van wie de drank maakt, en wat als een portie wordt beschouwd. Van meerdere van deze cocktails word je niet alleen vrolijk, maar krijg je ook meer suiker binnen dan bij het eten van meerdere chocoladerepen.

Wijn kan dramatisch variëren in suikergehalte, waarbij de schijnbaar gezondere wijnen met een lager alcoholgehalte vaak meer suiker bevatten en daarom niet noodzakelijk gezonder zijn. In het algemeen hebben droge wijnen of rode wijnen een lager suikergehalte.

Lees meer:
De wetenschap van suiker: waarom we hardwired zijn om ervan te houden en wat het eten van te veel doet met je hersenen – podcast

Voor degenen onder ons die genieten van bieren en ciders, kunnen deze dranken zelfs meer suiker per portie bevatten dan wijn. Een pint cider, bijvoorbeeld, bevat meer dan 25g suiker, met sommige ciders bevatten een watertandend 46g suiker per portie.

Omdat sterke dranken zoals gin, wodka, whisky en rum hoog gedistilleerd zijn, zou hun suikergehalte te verwaarlozen moeten zijn. Zonder mixers zijn deze dranken duidelijk het gezondst in termen van zowel suiker- als caloriegehalte. De mixdrankjes kunnen echter wel met suiker gezoet zijn, dus als je suiker wilt vermijden, kun je het beste je gin puur of met ijs drinken.

Betere etikettering

Het is duidelijk dat er meer kan worden gedaan om mensen te waarschuwen voor het suikergehalte van alcoholische dranken. De eerste stap zou erin bestaan de alcoholproducenten te verplichten hun producten nauwkeurig te etiketteren, niet alleen met het alcoholvolumegehalte, maar ook met het suikergehalte en het aantal calorieën, zodat de consument met kennis van zaken een keuze kan maken. Evenzo zou een wijziging van de suikerheffing om alcoholhoudende dranken specifieker aan te pakken, er waarschijnlijk toe leiden dat drankenproducenten hun recepten aanpassen om minder suiker te bevatten.

De heffing op frisdranken heeft aangetoond dat dit kan werken, met aanzienlijke verminderingen in de consumptie van met suiker gezoete niet-alcoholische dranken sinds 2018. De regering beweerde dat de heffing op frisdranken ertoe heeft geleid dat meer dan 50% van de fabrikanten het suikergehalte in dranken heeft verlaagd tussen maart 2016, toen de heffing werd aangekondigd, en de invoering ervan in 2018.

In het Verenigd Koninkrijk drinkt meer dan 20% van de mensen regelmatig alcohol op niveaus die hun gezondheidsrisico verhogen. Mensen moeten zich ook bewust zijn van de minder voor de hand liggende risico’s die het drinken van alcohol met zich meebrengt, waaronder het suikergehalte, en hiermee rekening houden bij het kiezen van hun drankje, vooral als ze proberen af te vallen.

The Conversation

James Brown heeft eerder financiering ontvangen uit de Horizon 2020-regeling van de EU om gepersonaliseerde benaderingen van voedselkeuzes te bestuderen.