Zomertijd hoe een uur extra zonlicht uw geestelijke gezondheid ten

Zomertijd: hoe een uur extra zonlicht uw geestelijke gezondheid ten goede kan komen

Boris Medvedev/Shutterstock

In veel landen op het noordelijk halfrond hebben de mensen de klok nu een uur vooruit gezet en genieten ze ’s avonds van een extra uur daglicht. Aangezien het weer ook een beetje warmer wordt, geeft dit ons dat aangename gevoel dat de zomer niet ver weg meer is.

Maar er zijn verschillende manieren waarop extra daglicht ons welzijn kan verbeteren.

Wanneer zonlicht een specifiek gebied van het netvlies in je ogen raakt, zet dit de afgifte van serotonine (de “feel-good” chemische stof) in de hersenen in gang. Een toename van serotonine wordt in verband gebracht met een beter humeur.

In feite kan een gebrek aan zonlicht leiden tot een aandoening die seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD) wordt genoemd, soms ook “winterdepressie” genoemd. Deze aandoening, die wordt gekenmerkt door een lage stemming, komt het meest voor tijdens de wintermaanden wanneer er minder uren daglicht zijn.

De zon is een bron van vitamine D, die enkele belangrijke functies in het lichaam heeft, zoals het verminderen van ontstekingen. Afgezien van de voordelen voor de lichamelijke gezondheid, kan een gebrek aan vitamine D ertoe leiden dat mensen zich neerslachtig en angstig voelen, terwijl blootstelling aan direct zonlicht de stemming kan verbeteren. Slechts vijf tot 15 minuten in de zon is genoeg om de voordelen van vitamine D te benutten.

Zonlicht ondersteunt ook de productie van melatonine, de chemische stof die ons helpt om goed te slapen – slapeloosheid komt vaker voor tijdens de donkere wintermaanden. En een goede nachtrust heeft een positief effect op ons welzijn.

Lees meer:
Seizoensgebonden depressie: waarom het gebeurt – en hoe de symptomen te beheersen

Meer uren daglicht kan mensen ook aanmoedigen om meer te socialiseren. Socialiseren en contact maken met andere mensen wordt in verband gebracht met een betere stemming en welzijn.

Meer licht ’s avonds geeft veel mensen ook meer gelegenheid om aan het eind van de dag naar buiten te gaan. Hoewel de voordelen van lichaamsbeweging voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid welbekend zijn, kan gewoon buiten zijn in de natuur ons welzijn verbeteren. Het kan een kalmerend effect hebben op de geest en een gevoel van vrede creëren. Het kan ons ook helpen om te gaan met alledaagse stress en mentale vermoeidheid.

Het therapeutische voordeel van buiten zijn in de natuur is dusdanig dat “natuurtherapie”, “ecotherapie” of “groene therapie” vaak worden aanbevolen als onderdeel van de behandeling van aandoeningen zoals depressie.

Een groep mensen die buiten socialiseren.

We zouden meer kunnen socialiseren als de dagen langer zijn.
Monkey Business Images/Shutterstock

Met dit alles in gedachten is het misschien niet verwonderlijk dat uit onderzoek blijkt dat wanneer de klokken in de herfst teruglopen, het aantal mentale en emotionele problemen toeneemt in vergelijking met wanneer de klokken in de lente vooruitgaan.

Er het beste van maken

Na twee jaar COVID-pandemie en terwijl de oorlog in Oekraïne voortwoedt, is het normaal dat je je, naast de dagelijkse beslommeringen, gestrest en emotioneel vermoeid voelt. Profiteren van het extra daglicht is een kleinigheid die je kunt doen en die je humeur kan opkrikken.

Gewoon naar buiten gaan in je tuin om te genieten van het langere daglicht kan al verkwikkend werken. Als je geen tuin hebt – of zelfs als je die wel hebt – maak dan gebruik van buitenruimtes zoals parken.

Je zou ook mindfulness meditatie kunnen proberen. Hierbij voel je wat er op dat moment om je heen gebeurt (zoals de geluiden en de geuren) en sta je jezelf toe om positieve beelden te bedenken (zoals op een zandstrand liggen met in de verte de golven die beuken) zonder te oordelen of te interpreteren waar je aan denkt. Door dit te doen, ook wel “geleide beelden” genoemd, kunt u zowel uw lichaam als uw geest ontspannen, wat op zijn beurt gevoelens van stress en angst kan verminderen.

In en rond de natuur zijn kan dit proces versterken, waardoor je aandacht kunt besteden aan de geluiden van vogels, de geuren van bloemen, het warme gevoel van de zon op je huid. Zoek een rustige plek om te zitten en concentreer je op langzaam ademhalen. Zoals met elke nieuwe vaardigheid, moet je dit stap voor stap opbouwen. Begin met vijf minuten, en als je regelmatig oefent, kun je het al snel veel langer doen.

Lees meer:
Waarom het verzetten van de klokken goed is voor je hersenen

Het extra uur licht aan het eind van de dag zou nog meer betekenis voor ons moeten hebben vanwege alle extra tijd die we de afgelopen twee jaar binnenshuis hebben doorgebracht. Dus gebruik dit waardevolle daglicht – ga weg van je bureau, maak een wandeling, en let op wat er om je heen is. Er is een goede kans dat u zich er beter door voelt.

The Conversation

De auteurs werken niet voor, geven geen advies aan, hebben geen aandelen in, en ontvangen geen financiering van bedrijven of organisaties die baat zouden hebben bij dit artikel, en hebben geen relevante banden buiten hun academische aanstelling bekendgemaakt.